الف - کارشناس مسئول امور کودکان بهزیستی استان:
شرح وظایف و اختیارات کارشناس مسئول امور کودکان بهزیستی استان عبارتند از:
1.پی گیری، برنامه ریزی و نظارت بر حسن اجرای دستورالعملها، و بخشنامهها در سطح استان.
2. نظارت بر عملکرد کارشناسان امور کودکان و نوجوانان شهرستانهای استان.
3. نظارت بر اجرای محتوای آموزشی ابلاغ شده از سازمان بهزیستی کشور (دفتر امور کودکان و نوجوانان)
4.ارایه اطلاعات و آمار به سازمان بهزیستی کشور (دفتر امور کودکان و نوجوانان)
5. هماهنگی جهت برگزاری دورههای آموزشی مربیان، مدیران و کارشناسان استان.
6.ارایه معرفی نامه به مدیران و مربیان جهت شرکت در دورههای آموزشی.
7.تهیه آرشیویی ازمشخصات افراد واجد شرایط، جهت تصدی مدیریت و مربیگری که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشتههای مرتبط و دوره دیده جهت معرفی به مهدهای کودک در شرف تاسیس یا فعال.
8. بررسی نهایی پرونده متقاضیان موافقت اصولی، پروانه فعالیت، تمدید پروانه فعالیت، کارت مدیریت و ارجاع پرونده به کمیته .
9 . تایید نهایی نقشه جایابی شهرهای استان و ارائه آن به کمیته.
10 . بررسی شکایات و ارائه گزارش به کمیته تخصصی استان به همراه پیشنهاد مناسب.
11. بازدید از مهدهای کودک و انجام راهنمایی و تهیه گزارش .
ب-موسس:
شرح وظایف موسس عبارتند از:
1. پرداخت حقوق و مزایا و بیمه کارکنان براساس قوانین و مقررات وزارت کار و امور اجتماعی وسازمان تامین اجتماعی.
2. اقدام جهت بیمه حوادث و مسئولیت کودکان و کارکنان مهدکودک.
3. معرفی مدیر واجد شرایط(با تایید سازمان بهزیستی استان).
4. استخدام مربیان دارای صلاحیت مطابق با بند الف مادة 7 این دستورالعمل.
5. تامین استانداردهای ساختمانی و تجهیزاتی مهدکودک از نظر فنی، ایمنی و بهداشتی مطابق با ضوابط.
تبصره 1:چنانچه موسس خواستار تغییر مدیر در طول سال باشد، میبایست یک فرد واجد الشرایط جهت تصدی مدیریت به سازمان معرفی نماید.و چنانچه بهزیستی استان خواستار تغییر مدیر باشد موضوع با ذکر دلایل و ارایه مستندات با موسس مطرح و اقدام لازم به عمل میآید.
تبصره2: در صورت فوت، محجوریت یا مفقودالاثر شدن موسس مهدکودک، خانواده ووکلای قانونی باید حداکثر طی مدت 2 ماه نسبت به معرفی موسس واجد الشرایط اقدام نمایند، در غیر این صورت ادامه فعالیت آن مهدکودک غیر قانونی و کمیته باید نسبت به پیشنهاد تعطیل آن به کمیسیون اقدام نماید.
ج –مدیر موسس و مدیر :
شرح وظایف مدیر موسس و مدیرعبارتند از:
1. فراهم آوردن فرصت مناسب برای آشنایی کودکان با ارزشهای اخلاقی و اسلامی و آموزش مفاهیم قرآنی به صورت تخصصی و با بهرهگیری از منابع علمی و مذهبی.
2. اقدام جهت بیمه حوادث و مسوولیت کودکان و کارکنان مهدکودک.
3. استخدام مربیان دوره دیده مطابق با بند الف ماده هفت.
4. حضور مستمر در مهدکودک در ساعات فعالیت مقرر.
5. تهیه و تنظیم و اجرای برنامههای بلند مدت و کوتاه مدت مهد کودک
6. برنامه ریزی و نظارت بر فعالیتهای مهدکودک، اداره امور داخلی، و انجام مکاتبات اداری در چارچوب مقررات..
7. تامین ورعایت استانداردهای خدمات بهداشتی، تربیتی، پرورشی،رفاهی، ایمنی و فنی مهدکودک اعم از ساختمانی و تجهیز اتی که از بهزیستی استان یا مراکز بهداشتی (اداره بهداشت محیط) ابلاغ گردیده است.
8. اجرای آئین نامهها، دستورالعملها و بخشنامههای ارسالی و همکاری با سازمان بهزیستی استان.
9. تنظیم پرونده ثبت نام کودکان شامل مشخصات فردی، خانوادگی و گواهی واکسیناسیون و گواهی صحت سلامت و ...
10. تنظیم پرونده پرسنلی برای کارکنان شامل مشخصات فردی، خانوادگی، کارت بهداشت، تصویر مدرک تحصیلی و گواهینامه دوره آموزشی ....
11. رسیدگی به مسائل و مشکلات جاری مهدکودک و پاسخگویی به مراجعین.
12. تشکیل جلسات منظم با اولیاء جهت آشنا ساختن اولیاء با امور تربیتی، آموزشی، بهداشتی و اجتماعی کودکان.
13. تشکیل جلسات منظم و نظرخواهی از مربیان در ارتباط با برنامههای آموزشی کودکان و نظارت بر حسن انجام وظایف آنان.
14. عدم پذیرش کودکان دارای بیماریهای واگیردار.
15. نصب فهرست اسامی تمامی کارکنان مهدکودک با ذکر مشخصات، رشته تحصیلی، سوابق ... جهت رویت اولیاء.
16. الزام کارکنان به گزارش فوری در صورت احتمال وقوع کودک آزاری و مورد قصور و غفلت قرار گرفتن کودکان.
17. فراهم آوردن زمینه شرکت مربیان و کمک مربیان در کارگاههای آموزشی و بازآموزی سازمان.
18. تهیه و تنظیم گزارشات و آمارهای لازم برای ارائه به سازمان .
19. معرفی جانشین واجد شرایط(مورد قبول سازمان) به هنگام عدم حضور در مهدکودک شامل: استفاده از مرخصی و بیماری و فوت .
20. شرکت فعال در دورههای آموزشی مطابق با دستورالعمل.
21. در صورت لزوم انعقاد قرار داد با شرکتهای معتبر و به ثبت رسیده حمل و نقل،جهت جابه جایی کودکان و نظارت دقیق بر حسن اجرای آن
22. اطلاع رسانی مکتوب یا شفاهی از وضعیت کودک به اولیا درمواقع لزوم.
23. اطلاع رسانی مکتوب و شفاهی سریع از موارد غفلت از کودک یا سوءاستفاده از کودک به بهزیستی استان.
24. تعبیه و تدارک یک تلفن آزاد با فهرست شماره تلفنهای پلیس، آتش نشانی، اورژانس، و ... برای مواقع اضطراری.
25. تهیه برنامه غذایی و میان وعده و اجرای آن بر اساس گروههای سنی مختلف با همکاری کارشناس تغذیه و نصب در محل قابل رویت اولیاء و ارایه به آنان.
26. نظارت بر حضور و غیاب کارکنان مهد کودک و حسن روابط کارکنان با مراجعان و اولیاء کودکان و ایجاد هماهنگی و همکاریهای صمیمانه بین کارکنان.
27. ثبت در آمدها و هزینهها در دفاتر و به روز نگهداشتن گزارش مالی مهد کودک.
28. برنامه ریزی و نظارت در امر پذیرش و ترخیص کودکان با حضور مربیان، حضور و غیاب و رسیدگی به علل غیبت کودکان
29. نظارت و سرپرستی در مورد خرید تجهیزات و وسایل آموزشی و کمک آموزشی.
30. نظارت بر حفظ و نگهداری وسایل و تجهیزات مهد کودک و آماده نگهداشتن آنها برای فعالیتهای مربوطه.
31. نظارت بر چگونگی وضع بهداشت محیط و بهداشت فردی و تغذیه کودکان.
32. اتخاذ تدابیر لازم و اقدام سریع در انجام کمکهای اولیه در مواقعی که کودکان دچار حادثه میشوند.
33. برنامه ریزی و برگزاری مراسم در روزهای خاص مانند اعیاد، مراسم سوگواری، روزهای ملی،مذهبی،جهانی .
تبصره 1: در صورت فوت، محجوریت، یا مفقودالاثر شدن مدیر موسس مهدکودک، خانواده یا وکلای قانونی وی باید بلافاصله نسبت به معرفی مدیر موسس یا مؤسس اقدام نماید. در غیراینصورت ادامه فعالیت آن مهدکودک غیرقانونی میباشد.
تبصره 2 : مندرجات بند 1و2و3 بخش ج در زمره وظایف مدیر قرار ندارد و بر عهده موسس میباشد.
تبصره 3 : مندرجات بندهای 4 تا 33 بخش ج در شرح وظایف مدیر قراردارد و مداخله موسس در امور مزبور ممنوع میباشد.
34. رعایت و پرداخت حقوق و مزایا و بیمه کارکنان براساس قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی.
تبصره: بدیهی است فردی که با طی مراحل قانونی بعنوان «مدیر موسس» در مهد فعالیت مینماید موظف است و بایستی وظایف مذکور در بندهای ب و ج مادة 6 این دستورالعمل را توامان و باهم انجام دهد.