top
ملاک انتخاب مربی

ملاک انتخاب مربی

کار گروه مهد کودک: هرچه رابطه پدر و مادر با مربی صادقانه باشد رفتارهای منفی کودک سریعتر برطرف می شود... مربیان با هدایت های مدیر مهد، موظف هستند آموزش های نوین و جدید را با مطالعه کتاب های معرفی شده یاد بگیرند و در آموزش خود به کار ببرند.

 ملاک انتخاب مربی

کودک در مهد، زمان زیادی را با مربی‌ اش می گذراند. بنابراین نقش و اهمیت مربی کم نیست. نگاه شما به این مسأله چیست؟

مربی، الگوی جایگزین پدر و مادر است. اگر تخصص نداشته باشد، به اهداف آموزشی مهد نخواهیم رسید. مربی باید تربیت صحیحی داشته باشد. مثبت‌نگر باشد و بتواند نگاه مثبت را به کودکان منتقل کند. در رفتارهای اخلاقی، آدم متعهدی باشد که بتواند این تعهد را در مورد تربیت کودکان هم به اجرا در بیاورد. تربیت کودکان باید به روز باشد و مربی نباید عقب‌تر از مادر و کودک فکر کند بلکه جلوتر از آنان باید بتواند توانایی ها و استعدادهای کودک را پرورش دهد. سلامت جسمی و روانی مربی هم در اولویت قرار دارد. مربی باید با نشاط باشد تا بتواند نشاط را به بچه ها منتقل کند.

مربیان را چگونه انتخاب می کنید؟

با مصاحبه و دوره های کارورزی یک ماهه این توانایی ها شناخته می شود. مربی که دوره آزمایشی را آغاز می کند به مدت یک هفته در کنار هر یک از گروه های سنی قرار می گیرد و به این شکل نحوه تعامل و برخورد و توانایی های وی شناخته می شود. ابتدا در گروه سنی 2 تا 3 سال به مدت یک هفته و بعد 3 تا 4 سال تا دوره آمادگی هر یک در طول یک هفته حضور می یابد.

نظارت روی کار این مربیان چگونه است؟

هم دوربین های مداربسته در مهد وجود دارد، هم حضور یک مربی با تجربه در طول هفته همراه مربی کارورز امکان نظارت را ایجاد می کند. من هم در طول هفته نظارت به صورت حضوری ارزیابی می کنم.

مربی که مشغول کارورزی است، حتما باید دوره های پیش از دبستان را با گرفتن مدرک از بهزیستی و جهاد دانشگاهی یا سایر دانشگاه های معتبر گذرانده باشد. این مدارک هر سه سال باید تمدید شوند.

روابط اولیا و مربیان در مهد چگونه است؟

ما جلسات مشاوره مستقیم و خصوصی با اولیا داریم. هر کودکی یک دفتر رابط بین مادر و مربی دارد. اولیا در ساعات مشخصی از روز می توانند ارتباط تلفنی با مهد برقرار کنند یا با یک برنامه قبلی دیدار حضوری داشته باشند. هر چه اولیا رابطه صادقانه‌تر و بهتری با مربیان داشته باشند رفتارهای منفی کودک سریعتر برطرف می شود و رفتار مثبت جایگزینش خواهد شد.

مربیان با هدایت های مدیر مهد، موظف هستند آموزش های نوین و جدید را با مطالعه کتاب های معرفی شده یاد بگیرند و در آموزش خود به کار ببرند.

با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از مربیان شما پوشش چادر را انتخاب کرده اند، نحوه پوشش آنها در فضای مهد چگونه است؟

روحیه شاد و سرزنده یکی از ملاک های انتخاب مربی در مهد ماست. هر سال لباس هایی با رنگ های شاد و متفاوت برای مربیان تهیه می شود. سادگی، هیچ گاه خسته کننده نیست. البته ما معتقدیم که با رفتار و کردار خوب می توان بچه را جذب کرد نه با ظاهر رنگی. بچه نباید تنها ظاهر مربی را دوست داشته باشه بلکه باید با رفتار و کردار خوب و صادقانه به مربی خود علاقه مند شود و به او اعتماد کند نه با ظاهر ساختگی و فریبنده.

شما مربی را به عنوان الگو برای کودکان معرفی کردید. این روزها شخصیت های کارتونی هم به نحوی الگوی کودکان شده است. این موضوع در رفتار بچه ها دیده می شود. با این مسأله در مهد مواجه شده اید؟

بله، تهاجم فرهنگی که در 20 سال اخیر در ایران شدت بیشتری گرفته، قطعا هدف اولش کودکان امروز یا همان نسل آینده است. پس ما به عنوان متولیان تربیت کودک، نمی توانیم ساده از این موضوع بگذریم. باید بدانیم نحوه مقابله با این تهاجم در برابر کودکان چیست و به درستی آن را اجرا کنیم.

ما در ابتدا به  اولیا در مورد لوزام التحریر و لباس های بچه ها و... تذکر می دهیم که از این شخصیت های منفی استفاده نکنند. آگاهی دادن به اولیا در این رابطه در جلسات مشاوره نیز صورت می گیرد. در پخش فیلم و کارتون نیز در مهد کودک این موارد مد نظر قرار می گیرد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات